Wednesday, June 9, 2010

apabila guru jatuh cinta dengan murid



guru memang seorang yang mulia. tak boleh deny dah. pengorbanan masa, wang ringgit dan banyak lagi harus kita kenang & ingat. fikir senang ke jadi guru? even aku bukan seorang guru. tapi from my experience as both my parents are teacher, fuhh. sumpa, perit jugak. rasa hormat and sayang perlu ada dalam diri insan yang bergelar pelajar. tetapi! haa, sayang macam mana?

  • sayang seorang anak kepada ibubapa?
  • sayang seorang kawan?
  • sayang lebih dari kawan?

al-kisah, awal Mei lalu, aku & saing-saing Unimap join kursus fasa II untuk bakal-bakal fasilitator minggu suai kenal Unimap. lokasi Setiawan Perak - Amir Chalet (sebelah sungai Perak). selama 4 hari 3 malam. aktiviti sepanjang kursus memang banyak. tapi aku nak fokus pada aktiviti khidmat sekolah. sekolah yang aku and separuh dari kami kena pergi terpaksa dirahsiakan.
hehehe. bagi menjaga privacy sesama umat.

bakal fasi.

dengan kekuatan 5 orang, kami ditugaskan untuk bagi motivasi kepada student tingkatan 5 sekolah tersebut. group student yang aku dapat dari kalangan top student seramai 10 orang. pendekkan cerita, dari sepuluh pecah pada 5. so, kami dapat 2 orang adik untuk dibasuh. hehehe. pung pang sana sini aku berleter tentang perjanan masa depan. so, nak jadikan sesi tersebut bukan syok sendiri, aku pun tanya masalah siti & ain (bukan nama sebenar).

mula-mula masalah biasa jek, mereka dari kalangan keluarga yang berpendapatan rendah serta dari keluarga yang ramai. tapi aku salute semangat nak belajar diorang. selain kena belajar, hal rumah pun diorang kena uruskan. adik-adik lagi. adehh. insaf aku. tapi, masalah yang terakhir tu yang aku tak boleh bayang. tak terfikir dek akal!

siti ni, tinggi and cantik. plus sopan santun lagi lemah lembut. fuhh. masalah dia;

"kak, macam mana nak settle kalau ada cikgu ni suka kat saya?"

dush. amek kau. terkedu aku. budak ni, biar betul? aku pun tanya detail, cikgu tu cikgu baru. muda lagi, tapi bukan praktikal rasenya, tertarik dengan masakan siti masa kem KRS? ehh. camne nak jawab ni?

guru pun manusia biasa kan? punya hati dan perasaan. hati dan perasaan pulak tak boleh nak pakse. mungkin semua akan mencemuh dan rasa jijik bila anak murid bercinta dengan guru serta sebaliknya. sebab apa? sebab guru sepatutnya mendidik murid. tapi ulang lagi, guru pun insan biasa. hanya kerana title guru, dia tak boleh bercinta? cewahh, serius pulak. okeh, cuba kalau mereka bukan guru, bukan murid. mesti orang tak bising, tak mengata.

aku pesan dekat siti, abaikan. fokus dekat SPM yang lagi penting. even guru tersebut sering membantu dalam beberapa subjek walaupun luar bidang. dia belikan buku-buku lagi. aku cakap, kalau cikgu tu betul-betul ikhlas, dia akan tunggu siti. so, capai cita-cita siti dulu. siti dapat terima nasihat aku. tapi aku pulak yang rasa semacam. macam tak betol jek apa yang aku cakap kat dia. adehh.first time aku berhapan dengan situasi ni, before ni aku ingat kisah macam ni wujud dalam novel jek. imaginasi penulis. tak sangka ada yang adapt. hoho.

bagi anda pulak camne? tapi bagi aku, tetap tak manis jika guru bercinta dengan murid. kalau nak sangat, tunggu murid tu abiskan sekolah dulu lah! hehehe.


"ajal, maut, jodoh di tangan Tuhan"


6 comments:

iniAKU said...

terbalik la pulak, dlu aku yg suka cikgu..haha

epalmanis said...

haha. itu syafi pon penah. stakat suka2 cmtu je poon. xdela serius kan? hehe

Asyraf Hamasaki said...

i was a fasilitator for college
pernah serve for consultant agent di luar
it good and fun to learn about others
banyak yang kita bleh guna untuk diri sendiri :-)

epalmanis said...

asyraf: hee. betul2. experience jd fasi mmg ssh nk dpt sng2 jek. :)

akubudakcool said...

ada fb tak..jia pon skrg tgh hadapi masalh ni...plezz

epalmanis said...

jia : www.facebook.com/syafisahaje

Related Posts with Thumbnails