Monday, November 8, 2010

zina berterusan even dah kahwin?

found this from facebook. maybe ramai yang dah tahu, maybe ada yang tak ambil tahu. tapi i'm feeling like i have to share it here. fikirkan okeh. la ni, kalau ada perempuan yang mengandung anak luar nikah, mok ayoh mesti suruh dia kahwin. tak kesah la dengan bapak budok tu, atau 'pak sanggup'. kan? tapi kita lupa hukum. hanya sekadar nak tutup malu dan aib keluarga. pernah belajar tak kat sekolah, yang perempuan mengandung tak boleh berkahwin?

[petikan] Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?

Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.


Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?

Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.


Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?

Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada bayi yang dikandung itu.


Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?

Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.


Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?

Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah!!!


jauhilah zina. itu yang terbaek kan?


*teringat cerita Asmara yang aku duk layan. hehe.



"sebarkan walau sepotong ayat"


6 comments:

Firdani said...

ek??baru tau kot..huhu

maCy said...

sure ke xsah? haram ke terus xsah

syafi said...

firdani: xpe, skrg da tau. :)

macy: lau da haram tu..kira xsah la kn? n bila da xsah..sure2 haram kn? huhu

nonie's heart said...

yunk.. akak taw pasal tidak boleh kawin kalo pmpn tu sah mengandung.. tu yg akak hairan tu zaman skrg ramai yg kawin ble taw hamil luar nikah.. huu.. mari perbetulkan ape yg xbetul..hee.. nice post dear.. i loikee..

abdul rasyid..... said...

betul2

syafi said...

kak noni: tulaa. akibat kita x amalkn ilmu kan? hee. tq kak.

rasyid: :)

Related Posts with Thumbnails