Friday, September 11, 2009

maen wayar. haha.



"a 3-phase breaker and contactor are used to control a 3-phase AC motor"


mase matrik dlu, aku ni dak hayat. fo sure a xblaja fizik an, sbb bkn dak fizikal. so, mane la plak ade maen wayar2 kejadah tu sume. pling last pon kat skula jea. tu pn, mne de sgt wat experiment gegune wayar nih. hehe. 'wayar' a.k.a urat darah tikus makmal penah a aku jumpe. hehe.

so, nk dijadikan cite, skrg ni, aku kene a study blik bab electrical ni stelah agak lame ditinggalkan. makmal arini, 11 sept, kitorg kene wat exp sal 3-phase wiring system. haila, msuk2 lab, da nmpk da device kat atas meja. hoh, cm gempak jek at first sight. hehe. berikut adalah kate2 yg lahir lam ati jek,

"mak aih, smcm jek benda alah tuh, bhye nih, patot a grup kupt ley mletop. wuwu"

first impression da cmtu, tp dgn smgt yg kental dan
wawasan yg tggi, aku n grup member ketepikan sgale ketakutan n kecuakan tuk menghasilkan result exp yg sukses!. yeah. haha. nonsense. aku bkn pe, bfore nih, kupt ade cite, mse die wat exp ni beberape ari lalu, circuit die siap explode. pastu cite lak gaye xbley blah. lebat tol. smpai aku pkr ssh gler a wat bnda alah tu. huhu.

afta a short briefing, kitorg pn serang a tmpt mnyimpan alat2 serta wayar2 yg berselirat giler kat lam lab tuh. huh. srabut aku tgk. grup member aku,
qema n anis jek. 3 org pn jadi au. depa siap 4 5 org g. (nk mlebatkan cite. haha). maka bermule a sesi wiring yg agak best tuh. tuk mnunjukkn dedikasi kami, sungguh2 nye psl, aku n anis siap duk atas meja lg tuk putar2kn screwdriver demi mngetatkan sambungan. tp sbnrnye, xbape nk sampai. haha.

qema n anis.

full of dedication. haha.


finally, stelah di'check' oleh technician n lecturer yakni, en.din, die pn bertanya, "apsal grup kamu ni len jek ek?" aku da risau da. "lorh, mane sambungan kat cni? bia btol kamu nih. ish3." sume pending jap. pe yg trtinggal ni? lepas sume da receive information, bru la tringat kitorg xpasang cable plug. haha. belo~ (^^) then, pas siap psg, en. din pon menghidupkan la circuit tersebut. before tu, aku, qema n anis da diri jauh2 da. langkah ati2 sbb kitorg nk raye, xmoh jd pape. krg mletop, xpasal jek. hehe. jeng, jeng, jeng..stelah aliran elektrik disalurkan, maka berputar la motor kitorg dgn bahagienye. tkn S1, foward. S3, reverse. hihi. yeah, sukses!

hasil kerja. ;)



"hendak seribu daya,tak nak sejuta dalih"


2 comments:

yet said...

wahaha... aku nye plak failed lorgh... bkn sbb ape... sbb nk blik cpt... dh nak buka.. lab aku abes kol 7 lol....

epalmanis said...

haha..
bpk lmbt lab ko bis..
tu la..xfull of dedication..keh3
huhu..
xpe2.
yg pntg grup aku sukses.
kih3.
bngge tol..lihatla dunie..haha~

Related Posts with Thumbnails