Wednesday, September 22, 2010

hanyut - hukuman

Harus bagaimana lagi
Dan terus begini
Dengarkan aku
Lihat ke mataku

Cukup sudah kau menghukum
Salahku tetap salahku
Benarkan ku berbicara
Agar bisa pulih semua

Namun harus sampai bila
Kau kan diam seribu bahasa

*******************************************

  • malam tu, irfan sedang asyik berborak dengan kawan-kawan. maklumlah, berbulan tak jumpa. entah apa yang dibincangkan, kes datuk sosilawati agaknya. deringan telefon yang memekak terus dijawab. kedengaran suara pemanggil sayup dari jauh. "Fan..iqa..iqa..." belum sempat dihabiskan ayat, Irfan mencelah " sayang, Fan tengah lepak ni, nanti Fan call awak balik ok, bye sayang!". talian putus.

  • esoknya, Iqa terima sms. dari Irfan. katanya, dia mahu ikut trip memancing kawan-kawan. mungkin pergi untuk 2 3 hari. dalam hati, Iqa berdoa, semoga dia selamat pergi dan balik.

  • "awak tengok gambar yang ni, fuhh. kacak kan boyfriend awak. dengan ikan besar tu. hehe." ceria si irfan. " oh. baguslah" balas Iqa. Irfan tersentak. dapat dirasakn, something is wrong somewhere. dari tadi, gadisnya hanya diam. sesekali tersenyum tawar. sepatah ditanya, sepatah dijawab. malah, mata nya kelihatan bengkak. menangis?

  • irfan resah. terus ditarik iqa mengadapnya. "awak, kenapa ni? what's going on?" sungguh dia tak faham hati wanita. "awak tak call saya balik malam tu fan." Irfan mengeluh, tak kan sebab itu je? "awak memang pentingkan kawan-kawan awak je kan?" Irfan mula rimas. dan sedikit tak selesa bila hal kawan-kawan dibangkitkan. " ape awak cakap ni. kan saya dah lama tak jumpa diorang. lagipun, tanpa diorang siape lah saya. sorry la, bukan tak nak call, tapi letih sangat. terlupa. tak perlu besarkan hal ni ok?"

  • airmata Iqa tiba-tiba meluncur laju. Irfan kaget. "saya tak halang awak nak lepak dengan kawan. dan saya pun tak mintak setiap 24 jam awak untuk saya sahaja. sebab saya pun ada kawan. saya faham situasi awak. sebagai seorang yang bekerjaya, anak, abang dan adik. tapi, ada waktu tertentu, saya amat memerlukan awak. tapi kenapa mesti awak takde.." Iqa masih dalam sedu. Irfan senyap menelan kata-kata Iqa.

  • "awak tak nak tanya kenapa saya call awak malam tu?" dalam sedu, Iqa bersuara. "kenapa..?" soal Irfan macam orang dungu. "papa dah pergi buat selamanya..and i really need you at that time.." macam kena penampar, Irfan terkedu.

  • saat itu, Iqa berdiri dan mula melangkah untuk pulang. Irfan bersuara perlahan. masih terkejut agaknya. " Iqa..I'm sorry.." Iqa berpaling, tersenyum sakit. dan terus pergi. kebisuan dan kedinginan Iqa selepas itu Irfan terima sebgai hukuman. dia sedar kerana selama ini, Iqa sering diabaikan. betul kata orang, hargai selagi masih ada. dalam diam, Irfan turut menangis.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails